جمعه , اردیبهشت ۷ ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اخبار تاپ / تحلیل اقتصادی چیست؟ چگونه تحلیل‌گری کنیم؟
تحلیل اقتصادی چیست؟

تحلیل اقتصادی چیست؟ چگونه تحلیل‌گری کنیم؟

تحلیل اقتصادی چیست؟ تحلیل اقتصادی چه کمکی به ما در درک بهتر شرایط می کند؟ آیا فقط اقتصاددان ها، تحلیل گر اقتصادی خوب هستند؟ آیا برای تحلیل اقتصادی، بایستی اقتصاد خرد و کلان دانست؟ آیا روانشناسی و جامعه شناسی هم در تحلیل اقتصادی نقش دارد؟ تفاوت تحلیل اقتصادی در بازار های موازی چیست؟ چگونه می توان یک تحلیل گر اقتصادی خوب در بازار ایران باشیم؟ چه کتاب هایی برای آشنایی با اصول و مبانی تحلیل اقتصادی و مالی نیاز داریم؟

تلاش این گفتار، پاسخ به سوالات بالا و معرفی ده ها کتاب ارزنده ای است که شما را با اصول و مبانی حرفه ای و علمی تحلیل اقتصادی بازار های مسکن، خودرو، سکه، طلا، بورس و آینده اقتصاد ایران و جهان، آشنا می کند. اگر شما هم درباره تحلیل اقتصادی خوب، نظر و دیدگاهی دارید، از طریق بخش کامنت با ما در ارتباط باشید.

اقتصاددان ها دروغ می گویند؟

پروفسور جیم استنفورد، استاد اقتصاد کانادا، در کتاب اقتصاد به زبان خودمان که در سال ۹۳ توسط نشر آمه، با ترجمه آرش  حسینیان روانه بازار شد، به زبان خودمانی، وضعیت اقتصاد جهان را تشریح می کند. این استاد اقتصاد، معتقد است که نباید به حرف اقتصاددان ها گوش کرد! بله! درست متوجه شدید. پروفسور استنفورد در این کتاب، مستندات و استدلال هایی می آورد درباره وضعیت کنونی اقتصاد جهان، محیط زیست و ثروت و فقر جوامع و این طور نتیجه می گیرد که: اقتصاد مهم تر از آن است که به اقتصاددان ها سپرده شود. مردم عادی، دانش اقتصادی ارزشمندی دارند که متخصصان، غالبا نادیده می گیرند.

اقتصاد دان ها دروغ می گویند

پروفسور استنفورد یکی از دلایلی که در این کتاب به آن، به عنوان مصداق بارز این ادعا که نباید به حرف اقتصاددان ها گوش کرد، اشاره می کند، بحث تحلیل سود و زیان شرکت ها در ترازنامه ها و بیان موضوعات اقتصادی با کلمات قلمبه و سلمبه مثل ضریب جینی و رشد ناخالص ملی و امثالهم است.

او می گوید، آن چه در تحلیل های اقتصادی امروز جهان، وجود خارجی ندارد، و سالهاست که مرده است، محیط  زیست، زندگی شرافتمندانه و کره زیست پذیر است. او موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) را مقوله ای فراموش شده در جهان مالی می داند و از این که ترازنامه ها، مشخص نمی کند، این سود، به چه بهایی تهیه شده و چقدر محیط زیست آلوده شده و زندگی انسان و حیوان به خطر اقتاده است، ابزار تاسف می کند.

آری! اقتصاد امروز جهان، فقط به فکر سود بیش تر است. به ترازنامه سود و زیان (SINGLE BOTTOM LINE)‌ نگاه می کند و بس. هیچ کس نمی پرسد این سود، به چه قیمتی حاصل شده است. اقتصاد امروز، جامعه، محیط زیست و ذینفعان (STAKEHOLDERS) را فدای سهامداران (SHAREHOLDERS) کرده است. شاید به همین خاطر است که هر روز شاهد توسعه فست فودی ها و تولید کنندگان نوشابه های گازدار که تهدید جدی سلامت انسان در قرن بیست و یکم هستند، بوده و سرطان و دیابت، بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی ما شده است. گول آمار ها را نخوریم!

 تحلیل های اقتصادی امروز جهان

نکته طلایی: همه مردم، تحلیل گر اقتصادی هستند و اقتصاد را می فهمند. کف آگاهی عمومی از اقتصاد در قرن ۲۱، ده ها برابر فهم مردم قرن بیستم و ماقبل است.

بگذار آشغال بخورند!

وقتی اقتصاد جهان و آنالیز های اقتصادی، بهره وری را صرفا در سود و زیان و حداکثر اثربخشی و بازدهی ، برای کسب منفعت بیش تر بنگاه ها و استثمار کارگران می داند، دنیایی خلق می شود که می بینیم. کتاب بگذار آشغال بخورند، چگونه سرمایه داری، گرسنگی و چاقی می آفریند، نوشته رابرت آلبریتون از نشر اختران، در واقع، روایتی است از دنیایی که پروفسور استنفورد در کتاب اقتصاد به زبان خودمان، برای ما به زبان ساده شرح داده است.

اقتصاد و تحلیل اقتصادی، در دست ثروتمندان

وقتی اقتصاد و تحلیل اقتصادی، در دست ثروتمندان و بنگاه های تولیدی و خدماتی باشد و مردم را غیر تحلیل گر و بی اطلاع از فرمول ها و اصطلاحات قلمبه و سلمبه اقتصادی و صورت های مالی پیچیده فرض کنیم، فلاکت را پشت پرده صورت های مالی خوش بر و رو، پنهان می کنیم تا کسی سر در نیاورد!

از اقتصاددان ها دروغ می گویند و بگذار آشغال بخورند و هزاران کتاب مثل این ها، این نتیجه ساده را می توان گرفت که نباید گول تحلیل های اقتصادی اقتصاددان ها و تحلیلگران و ستون نویس های ژورنال ها و رسانه های دیداری و شنیداری و دیجیتالی را خورد. جهانی که آن ها تحلیل می کنند، معمولا از اخلاق و صداقت و شرافت و محیط زیست سالم، خالی است .. .

نکته طلایی: ارزیاب اقتصادی خوب، مسئولانه ارزیابی و آگاهانه پیش بینی می کند.

به چه تحلیل اقتصادی نیاز داریم؟

قرن بیست و یکم، به ترازنامه ها، صورت های مالی، ارزیابی های مسئولانه اقتصادی و تفسیرگرهای مالی و پولی نیاز دارد که هم به ما، واقعیت اقتصاد را بگوید و هم بگوید: به چه قیمتی؟! به چه قیمتی، سود فلان شرکت تولید کننده لبنیات، امسال چند برابر شده است؟ به چه قیمتی سود فلان شرکت خودرو ساز یا تولید کننده سیمان و فولاد، ایکس درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است؟ محیط زیست چقدر آسیب دید؟ جسم کارگران چقدر آسیب دید؟ کالای ارزان، به قیمت بدبخت شدن چه افرادی در کدام  کشور ها صورت گرفت؟ (پوشاک ارزان تولید کارگران تایلندی!)

اعتراض جهانی به دستمزد پایین در فست فود فروشی ها

(اعتراض جهانی به دستمزد پایین در فست فود فروشی ها و شرکت های مد و لباس برای تولید محصولاتی ارزان و پر فروش که نقض حقوق کارگران است)

اگر این مطالبه گری وجود داشته باشد، ما شاهد شرکت های سبز، کسب و کار های سبز (GREEN BUSINESS) و شهروند شرکت ها (CORPORATE CITIZENS) خواهیم بود که قرنی شکوفا و پاک را برای نسل های بعد از خود به یادگار گذاشته ایم. اگر آرمان شما، زندگی سالم برای خود و دیگران است و کسب سود به هر قیمتی برای شما ملاک نیست، شما یک ارزیاب اقتصادی مسئول خواهید بود که بسیار به آن نیاز داریم.

نکته طلایی: قرن ۲۱، قرن شرکت هایی است که محصولاتی گران اما با الزامات زیست محیطی تولید می کنند. آنالیز گرانی برای ارزیابی روش ها و سیستم ها و تراز نامه های چنین مجموعه هایی نیاز است.

 ارزیابی های مسئولانه اقتصادی و تفسیرگرهای مالی

تحلیل اقتصادی چیست؟

تحلیل اقتصادی (ECONOMIC ANALYSIS)  یا ارزیابی اقتصادی (ECONOMIC EVALUATION) در واقع، فهم پارامترها و راهکارهای گوناگون انجام یک فعالیت یا برنامه مبتنی بر هزینه (COST) و فایده (BENEFIT) است. هر چیزی را که شما بر اساس هزینه و فایده (سود و زیان) ارزیابی و بررسی کنید، در واقع یک تحلیل اقتصادی انجام داده اید. خواه، سهام شرکت ها در بازار بورس ایران یا نزدک باشد، خواه خرید یک واحد مسکونی در فلان نقطه شهر یا حتی خرید یک بسته شکلات از فلان برند. ارزیابی اقتصادی، به شما اطلاعات می دهد. اطلاعات، به شما شناخت می شود و شناخت،  اشراف اطلاعاتی و آگاهی شما را افزایش می دهد.

پس ارزیابی اقتصادی خوب، می تواند زندگی بهتری را برای ما رقم بزند. چرا که استفاده بهینه و اثربخش از منابع مالی و غیر مالی (مثل سرمایه نیروی انسانی و تجهیزات) را به ارمغان می آورد. علت اهمیت ارزیابی اقتصادی و توجه مردم به این موضوع در سبک زندگی آن است که این بررسی، ابزاری به منظور تعیین وضعیت مناسب همه  منابع در موقع تصمیم گیری است. هدف از این تشخیص، برآوردی از هزینه و فایده طرح و پروژه و خرید و فروش کالا و خدمات در هر حوزه ای است. در بازار سهام، ارزیابی، تکنیکی و بنیادی است و ابزار زیادی دارد. مثل روانشناسی و تابلو خوانی!

تحلیل اقتصادی چیست

انواع روش های تحلیل اقتصادی

تحلیل اقتصادی،  روش های مختلف دارد. این ۴ تحلیل در واقع در همه بازارها از زمین و مسکن  و طلا و سهام گرفته تا ارز و نفت و فلزات، جواب می دهد:

  • تحلیل هزینه که تکنیکی ساختارمند جهت تشخیص هزینه های یک برنامه با جزییات دقیق بر اساس واحد پولی است که CA نام دارد.
  • تحلیل هزینه-فایده که CEA نام دارد و تکنیکی برای فهم میزان موفقیت یک نظام در رسیدن به اهداف از نقطه نظر هزینه است.
  • تحلیل مطلوبیت هزینه یا CUA در واقع، اهتمامی برای سنجش میزان موفقیت یک نظام اقتصادی در رسیدن به چشم انداز (VISION) بر اساس رفتار سازمانی است.
  • تحلیل سودمندی-هزینه که CBA COST نام دارد، کلیه هزینه و نتایج و ریسک و خسارات، مورد بررسی قرار می گیرد.

تحلیل اقتصادی هزینه-فایده، ابزاری کارآمد است که در دستور کار  کارشناسان اقتصادی قرار دارد.

چگونه تحلیل گر بازار باشیم؟

تحلیل گری بازار، آن طور که در ابتدای گفتار ارائه شد، الزاما، مدرک دانشگاهی نیاز ندارد. به سواد و شم اقتصادی نیاز دارد که نمی  توان آن را در  تنها در مدرسه های  اقتصادی و کلاس های درس دانشگاهی بدست آورد. برای ارزیابی هر چیزی، باید درک درستی از بازار آن داشت. پس برای ارزیابی اقتصادی خوب، شما باید، ممیز خوب همان بازار باشید و اصطلاحا MARKET ANALYSIS خوبی باشید. هر بررسی، نیاز به استراتژی دارد. شما باید تکلیف خودتان را مشخص کنید که هدف شما از این ارزیابی چیست:

  • آیا آنالیز اقتصادی شما روی صورت های مالی یک شرکت در بورس، برای فهم صنعتی است که آن شرکت در واقع شده است یا صرفا نگاه کوتاه مدت به تغییرات قیمت دارید؟
  • آیا تحلیل اقتصادی شما از تغییرات قیمت فلزات در یک بازه زمانی، پیش بینی نرخ  روند کوتاه مدت است، یا استراترژی شما برای خرید محصولاتی است که شاهد کاهش میزان تولید آن در جهان هستیم؟ (مثل فلز روی)
  • آیا بررسی اقتصادی شما از وضعیت روز مسکن در ایران، به منظور خرید آپارتمانی کوچک در فلان نقطه فلان استان کشور است یا قصد اخذ وام کم بهره برای انبوه سازی در فلان منطقه دارید؟
  • آیا آنالیز چارتی شما از رفتار سینوسی نرخ ارز در ایران، پیش بینی نرخ  روند در بلند مدت به منظور خرید دلار در سال ۹۸ و به بعد است یا این‌که تسعیر نرخ ارز در سودآوری شرکت های سهامی عام را مد نظر دارید؟

همان طور که در پرسش های بالا مشاهده می کنید، تحلیل گر اقتصادی، اول باید تکلیف خود را از علت و دلایل تحلیل مشخص کند. اصطلاحا، باید استراتژی مشخص داشته باشد. استراتژی داشتن برای تحلیل هر بازاری، فوق العاده مهم  است. استراتژیست ها، نگاه صفر و یک به تحلیل هیچ بازاری ندارند. برای آن ها، رفتارهای کوتاه مدت و سینوسی موقتی، اهمیت ندارد. استراتژیست های اقتصادی، هم اقتصاد را می فهمند، هم جامعه را و هم روانشناسی رفتارهای اقتصادی مردم را. این موضوعی است که برترین بورس بازهای جهان نیز  به آن اشاره دارند (مثل وران بافت).

انواع روش های تحلیل اقتصادی

برای این که تحلیل گر خوب یک بازار باشید، استراتژی های کسب و کار (BUSINESS STRATEGY) را باید بفهمید تا ساختار بازار رقبا را تشخیص دهید. برای این که تحقیقات بازار کنید، باید استراتژی های بازاریابی (MARKETING STRATEGY) را فهمیده و آنالیز درستی از رفتار مشتریان و رقبا را در دستور کارقرار دهید.

آنالیز درست بازاری که قصد تحلیل مولفه های آن را دارید (مثل بازار ارز، بازار  خودرو، بازار طلا، بازار سهام و غیره)، به شما داده های ارزشمند میدهد که تفسیر واقع بینانه و غیر متعصبانه آن، فرصت آفرین است.

پالایشگاه نفت تهران با نماد شتران را خیلی از بورس بازها، به عنوان یک مثال تاریخی برای تحلیل درست اقتصادی در قالب فهم یک صنعت و بازار در بورس معرفی می کنند. شتران در سال ۱۳۹۱ با قیمت ۷۵۰۰ تومان در فرابورس ایران، کشف قیمت شد. خیلی ها فکر می کردند که این قیمت، در مقایسه با سهام دیگر شرکت های پالایشی، خیلی گران است و احتمال افت قیمت زیاد است.

سهم شتران پس از بارها افزایش سرمایه

(سهم شتران پس از بارها افزایش سرمایه (۲۴  میلیارد سهم) قیمتش به ۵۰۰ تومان رسید. یعنی سود رویایی برای کسانی که درست خریدند و زمان درست فروختند یا سهامداری کردند)

خیلی ها روی این قیمت فروشنده شدند. اما، ورق برگشت، ظرف کم تر از ۱۲ ماه، قیمت هر سهم از ۷۵۰۰ تومان به ۱۲۴ هزار  تومان رسید. یعنی ۱۶۰۰ درصد سود ظرف ۱۲ ماه! سودی معادل ۸۰ سال سود سپرده در نظام بانکی کشور (سالی ۲۰ درصد). یا نماد انرژی ۳ در بورس سال ۹۷ که ظرف ۸ ماه از ۱ هزار تومان به بیش از ۸ هزار  تومان رسید. ۷۰۰ درصد سود ظرف ۸ ماه!

سودهای رویایی در اقتصاد امروز ایران

چه کسی برنده این سودهای رویایی در اقتصاد امروز ایران است؟ کسی که تحلیل اقتصادی او، صرفا مبتی بر رفتار سینوسی قیمت ها، تحلیل دم دستی صورت های مالی نباشد و کل اقتصاد و بازاری که در آن قرار دارد را به خوب بفهمد و در کنار شم اقتصادی، شم روانشناسی و شم جامعه شناسی هم داشته باشد. چگونه حاصل می شود؟ با صبوری، پشتکار و مطالعه و نگاه فازی.

۴۰ کتاب خوب برای تحلیل گران اقتصادی

نکته طلایی: اگر می خواهید تحلیل گر خوبی در اقتصاد آینده ایران و جهان باشید، تحلیل گری فازی را در دستور کار خود قرار دهید.

منطق فازی و ارزیابی سلسله مراتبی را یاد بگیرید تا همه چیز را به صورت خوب یا بد، زشت و زیبا، مناسب یا غیر مناسب، صفر یا یک نبینید. منطق فازی، امروزه در تحلیل ها موثر است. از ترمودینامیک و مکانیک سیالات گرفته تا هوش مصنوعی و ساخت ربات های خرید و فروش سهام و تحلیل صورت های مالی و غیره.

آنالیزور اقتصادی خوب، زیاد کتاب می خواند  . . .

اقتصاد ایران به کدام سو میرود

۴۰ کتاب خوب برای تحلیل گران اقتصادی

  • کتاب آموزش و آشنایی با روش های موفقیت در بازار بورس ایران. نوشته علی ساداتی-نشر کشانی-۱۳۸۸
  • کتاب آینده پژوهی و تجزیه و تحلیل سناریو های اقتصادی، نوشته هانا کوزو، ترجمه محسن رستمی، نشر پشتیبان-۱۳۹۶
  • کتاب ارزیابی اقتصادی سیاست های زیست محیطی در ایران – نوشته شیما مدنی- سال ۱۳۹۶
  • کتاب آشنایی با اصول ارزیابی مالی و اقتصادی همه نوع طرح های سرمایه گذاری، نوشته مسعود نونژاد- نشر فرا متن. ۱۳۸۵
  • کتاب آشنایی با اصول اقتصاد خرد و کلان، نوشته یدالله دادگر- نشر آماره – ۱۳۹۵
  • کتاب آشنایی با اصول تحلیل سیستم های اقتصادی و اجتماعی- نوشته سید محمد باقر ملائک – نشر امیرکبیر- ۱۳۹۷
  • کتاب آشنایی با اصول تحلیل و طراحی اقتصادی برای مهندسان و کارشناسان ایرانی- نوشته رضا شیخ الاسلامی- نشر علم کشاورزی ایران – ۱۳۸۹
  • کتاب اصول و مفاهیم روش ارزیابی هزینه و فایده در تخریب محیط زیست. ترجمه فرهاد سرداری- نشر فرهنگ و قلم- ۱۳۹۷
  • کتاب فنون نوین در تجزیه و ارزیایی اقتصادی و تحلیل های اقتصادی – نوشته منوچهر زندی حقیقی- نشر دانشگاه تهران – ۱۳۶۷
  • کتاب اقتصاد ایران از نگاهی دیگر برای تحلیلگران، نوشته رضا کاظمی تکلیمی- نشر آماره- ۱۳۹۶
  • کتاب فهم اقتصاد گردشگری و میزان رقابت پذیری آن در ایران – نوشته رحیم یعقوب زاده و نگین حجازی- نشر جهاد دانشگاهی – ۱۳۹۳
  • کتاب آشنایی با اقتصاد مهندسی و تجزیه پروژه های عمرانی- نوشته یاسر حیرانی- نشر دانشگاه قوچان – سال ۱۳۹۵
  • کتاب آشنایی با الگوهای تحلیل اقتصادی قیمت و سیاست / نوشته سید صفدر حسینی،نشر دانشگاه تهران – ۱۳۸۶
  • کتاب الگوی تعامل عمومی کاربردی، برای تحلیل مالیات در ایران ، نوشته حسین ذوالنور، نشر وزارت اقتصاد- ۱۳۸۲
  • کتاب اندازه گیری و تحلیل بهره وری در ارزیابی های مالی، نوشته شن جورج، تنظیم از عباس مظاهری- نشر  بنیاد مستضعفان، سال ۱۳۸۳
  • کتاب بازاریابی شبکه ای و حقه های اقتصادی، نوشته محمود یزدانی- نشر امامت-۱۳۸۴
  • کتاب بررسی اقتصاد انرژی، نشر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۳۷۷
  • کتاب پردازش داده ها در تحقیقات اجتماعی، نوشته خلیل کلانتری- نشر فرهنگ صبا، ۱۳۷۸
  • کتاب تبیین تجربی دانش بنیانی اقتصاد در شرایط اقتصاد مقاومتی، نشر مرکز تحقیقات و توسعه، ۱۳۹۴
  • کتاب پیش بینی های سیاسی،کاربرد نظریه بازی ها در تحلیل های سیاسی بین المللی، نوشته بروس مسکیتا، ترجمه محسن عسگری جهقی، نشر ثالث، ۱۳۹۷
  • کتاب تجزیه و تشخیص اقتصادی و فلسفه اخلاق، نوشته دی ام ههازمن، ترجمه یدالله دادگر و همکاران، نشر موسسه  تحقیقات  و توسعه علوم انسانی،  ۱۳۸۷
  • کتاب تجزیه و تشخیص داده های اقتصادی، نوشته گری کوپ، ترجمه بهروز شاه مرادی، نشر نامه پارسی، ۱۳۹۴
  • کتاب تشخیص آینده گرای فناوری، هوشمندی راهبردی برای اقتصاد نوآور، نوشته کریستیانو کاگنین، نشر موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاع، ۱۳۹۵
  • کتاب تشخیص ارزش اقتصادی، نوشته حجت طیران، نشر اول و آخر، ۱۳۹۷
  • کتاب ارزیابی اقتصادی بازاریابی انجیر، نوشته عباس قربانی، نشر آوانگارد
  • کتاب ارزیابی اقتصادی حقوق خانواده، نشر دنیای اقتصاد، ۱۳۹۳
  • کتاب ارزیابی اقتصادی حقوق شرکت ها، نوشته عباس طوسی، نشر موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، ۱۳۹۳
  • کتاب ارزیابی اقتصادی حقوقی قرارداد ها، نوشته مهدی انصاری، نشر جنگل، ۱۳۹۰
  • کتاب قوانین و احکام، نشر تی آرا، ۱۳۹۴
  • کتاب تحلیل اقتصادی حقوق مسئولیت مدنی، ترجمه علیرضا شکوهیان، نشر قوه قضاییه ۱۳۹۶
  • کتاب تحلیل اقتصادی خدمات درمان، بازارهای خدمات درمانی، نوشته استفان موریس، نشر بیمه مرکزی، ۱۳۹۲
  • کتاب تحلیل اقتصادی سیاست جنایی ایران در باره چک پرداخت نشدنی، نوشته فاطمه صالحی راد، نشر اندیشگان ۱۳۹۵

این مطالب را نیز ببینید!

آرمانگرایی و اقتصاد ایران

دکتر نوید رئیسی ، پژوهشگر اقتصاد سیاسی – بانک جهانی در تازه‌‌‌ترین به‌‌‌روزرسانی، نرخ‌های رشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *